Det Dybe Portræt

Billeder kommunikerer helt fantastisk godt og derfor bliver billeder brugt – og misbrugt  – i mange sammenhænge. Fra popstjernen, til den administrerende direktør til privat personen er portrættet vigtigt.

Mange virksomheder har en professionel kommunikationsafdeling – og det har pladeselskaber også – hvor kommunikationen udadtil bliver styret med hård hånd. Ligesom mange private er meget opmærksomme på hvilke billeder de viser på Facebook.

Jeg tror, de fleste ved at popstjener og andre kendte naturligvis prøvede at iscenesætte sig selv bedst muligt. Derfor arbejde nogle stjerner med faste fotografer og, ikke mindst, og måske allervigtigst, med fast retoucher. Folk, der ved fra hvilken vinkel de ser bedste ud og hvor meget maven skal “suges” ind med liquify.

Mange virksomheder har kommunikationafdelinger, der sørger for corporate identity, PR og hvad dertil hører. Derfor undrer det mig nogle gange hvor lidt de tænker i billeder af fx deres CEO. Måske synes de at de sender det rigtige signal med et billeder af en en direktør på hvid baggrund og med en uniform lyslægning.

Sådanne billeder kan man OGSÅ have brug for til fx en årsrapport og andet men ellers synes jeg, det er lidt kedeligt og fantasiløst. Men måske er det sådan virksomheden er….eller også kører man bare helt sikkert. Et billede på en hvid baggrund med chefen, der kigger direkte ind i kameraet skræmmer ingen kunder eller investorer væk…

Som med alt mulig anden har en bevægelse også en modsatrettet bevægelse: vinyl (LP’en) er in, hand dripped coffee (fint ord for filtekaffe) er in, fotografering på film er in…..

Det betyder også, at jeg fornemmer en stigende interesse for klassisk og professionelt portræt fotografi. De adelige fik deres portræt malet (det gør de kongenlige stadig), ikke bare de rige fik lavet et portræt hos fotografen men også meningmand. Nu får vi onkel Ejner til at lave det med hans Coolpix eller Inger med hendes iPhone.

Men vi har måske vænnet os til at det skal være billigt (ligesom med kyllinger i supermarkedet) og har vænnet os til den ofte medfølgende lavere kvalitet ? Måske har vi vænnet os så meget til det at vi ikke længere kan se forskel og måske heller ikke bryder om det andet mere ?

Jeg vil hævde, at får du lavet et portræt hos en virkelig professionel får du også en anden kvalitet – på alle måder. Du vil få et portræt, som holder. Ikke et der bare ser godt ud idag men også i næste uge eller om 10 år.

Og de virkelig gode portrætfotografer findes stadigvæk !

Her ser du en pris på portræt hos en fotograf, som slet ikke er dårlig – og ihvertfald bedre end Onkel Ejner !

Men der er jo også den mulighed for at til en VIRKELIG god fotograf og få lavet en virkelig, godt og dybt portræt:

“Eksklusive og tidsløse portrætfotografier lavet efter de klassiske traditioner. Det gode portræt er nærværende og sanseligt og kan formidle essensen af ens personlighed og afspejle de grundlæggende karaktertræk, der ikke umiddelbart forsvinder med årene. Et portræt, der udstråler personlighed, erfaring og livskundskab, og som også formår at balancere mellem det formelle og personlige, er med til at skabe integritet og troværdighed i den måde din virksomhed bliver positioneret på.”

Kilde: HelgaTheilgaard.dk

Det første fejler jo ikke noget men det andet er bare i en helt anden liga ! Hvor det første måske bare bliver til en registrering bliver det andet et portræt. Der er forskel !
Det er der også i den tid det tager at lave og naturligvis i prisen- men det holder bare også så meget længere….

Skriv en kommentar