Et paradigmeskifte i fotografiet

Fotografi er det nye sorte og med teknologiskiftet fra analog til digital er der sket et paradigmeskifte ?

Dette er ikke i indlæg om hvordan alt var bedre i gamle dage men et spinkelt forsøg på at forstå og forklarer hvordan det er skiftet – et skiftet meget drevet af teknologi.

Med overgangen til digital fotografi og de teknologiske fremskridt – både i kamera og i billedebehandling – har landskabet ændret sig. Mange “rigtige” fotografer, fotohandlere, mange kameraprodukter, mange film producenter er væk – det samtidig med at der aldrig er taget så mange billeder som idag. Og på trods af det digitale bliver der printet mere end før…

Men det er heller ikke det som dette indlæg skal handler om. Det skal handle om, hvad der førte til et godt billede igår og hvad der fører til en godt billede idag.

Igår

Fotografen – her taler vi naturligvis fotografens vision men måske i større grad fotografens tekniske kunnen. Udstyrets tekniske formåen var nogen gang det, som satte en stopper for visionen.
Fotografi var en teknisk disciplin hvor teknikken bare skulle være på plads. Dybdeskarphed i relation til brændvidde, de meget forskellige hvidbalancer i film etc etc etc

Der var også krav til udstyret og der var væsenlige forskelle fra hvermands kamera og så til de professionelles. Tidligere kunne hobbyfolk og amatører ikke nærme sig det professionelle grej og måtte nøjes med at kigge savlende i vinduer.

Og så skal vi ikke glemme mørkekammerraet og de forskellige kopieringsteknikker. Mange tror at photoshop er nyt. Det er det sådan set ikke (og hvorfor hedder Lightroom  “Lightroom” ?) Photoshop er en digital videreførelse af mørkekammeret – bevares, flyttet og udviklet sig lysår fra det oprindeligt mulige men tro ikke, at der ikke blevet lavet numre i mørkekamrene.

Idag

Hvis vi starter med fotografen er det idag i langt højere grad fotografens  vision og i mindre grad fotografen tekniske viden, som er vigtig. Teknikken er idag sjælendt en begrænsning…
Med så mange fotografer i dag, med som mange fotografier fra de bedste kun et klik væk skal der noget til for at skille sig ud.

Du er nu i global konkurrence omkring et visuelt udtryk –  ikke ikke bare med fotograf Hansen længere oppe af Glostrup Hovedgade…

De fleste vil med auto kunne få et veleksponeret billede…det de gode amatører og professionelle kan er at få det godt HVERGANG –

  • og så kræver det også noget viden og øvelse at lægge lys. Men der er rigtig mange amatører og hobbyfolk der laver sindssygt gode billeder.

Hvor det tidligere krævede en uddanelse at forstå brændviddens indflydelse på dybdeskarphed svinger du en tur forbi youtube. Der er ikke den ting du ikke kan finde en visuel forklaring på her. Alt fra at lægge dræn ned omkring huset til hvordan du bruger High Speed Sync…..

Mange hobby folk har idag det samme udstyr udstyr som en prof. fotografen. En 24-70mm f/2.8 og en Nikon D800 ER et værktøj lavet til professionelle – men rigtig mange amatører har det (man skal ikke gå ned på udstyr!)

Jeg kender også til fotografer, som har følt sig kaldet til at opgraderer til en PhaseOne – ikke fordi de har brug får det til at løse deres opgaver men fordi de følte det pinligt/akavet når kunden sagde “sådan et kamera har jeg også !”

Selve looket bliver idag bestemt i post processing. Mulighederne med photoshop etc er enorme ! Nærmest endeløse – men det er her looket bliver lavet. Selve fotografiet indeholde trods alt kun ganske få parametre du kan skrue på.

Derfor kommer du ikke uden om enten at lære dig postprocessing eller finde en der kan gøre det for dig. Sidstnævnte er ikke så unormalt som du tror – og det “rigtige” arbejde foregår i bla. Danmark. Noget sker i fx Indien men langt fra alt.

Tjek weareeli.dk ud ! – her taler vi altså retouch i verdensklasse

Skriv en kommentar